Het is een vaste waarde in de agenda van menig Nederlandse angel investor. De zevende editie van het Angel Cafe in Amsterdam bood wederom inspirerende pitches en de kans om nu alvast te investeren in de unicorns van morgen. Met craft beer uit blik, ijsbaden voor thuis en de verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot in de herkansing.
Host en Bondex-initiatiefnemer Marleen Evertsz kan haar trots nauwelijks verbergen bij opening van het zevende Angel Cafe in Capital C te Amsterdam. “Het is drukker dan ooit.”, zegt ze tegen een afgeladen zaal. Samen met serieel media-entrepreneur en investeerder Ruud Hendriks opent ze de avond met het eerste segment: de scaling up gast.
Geloven in co-creatie
Dit keer is dat Marco -Drukwerk.com- Aarnink, tegenwoordig de drijvende kracht achter Print.com. Aarnink vertelt over zijn eerste exit, wat hij nu anders zou doen en waarom hij in dezelfde sector opnieuw een bedrijf begon. Met een net iets andere insteek. Aarnink hangt de school aan van de co-creatie. “Klanten en medewerkers vertellen wat ik beter kan doen.” Hij licht ook een tipje van de sluier op over de uitbreidingsplannen naar de VS.
De winstgevendheid op orde
De eerste pitch is in handen van Jouri Schoemaker. Hij is oprichter van Pieter Pot, een verpakkingsvrije online supermarkt. Schoemaker startte in 2019. Ze groeiden van 0 naar 10 miljoen omzet. Maar tijdens de pandemie trokken ze een te grote jas aan en na afloop gingen ze failliet. Schoemaker wist de zaak te redden dankzij een hondstrouwe community van 3000 klanten die samen een miljoen voor de doorstart bijeen brachten.
Hij vraagt nu investeerders om nieuw vertrouwen en biedt in ruil een lean organisatie die het roer heeft omgegooid. Schoemaker: “Het grootste verschil met vroeger? Toen was het: eerst groeien en daarna winst maken. Nu is het: eerst de winstgevendheid op orde brengen.”
Hoog rendement of impact?
Vast onderdeel van het Angel Cafe is ‘Meet the Investor’ met dit keer als gast Peter Arensman. Als oprichter van het Future Food Fund beheert hij een fonds van 40 miljoen dat zich richt op het verduurzamen van de voedselketen. Bijvoorbeeld door bijdragen aan onderzoek naar de eiwittransitie van vlees naar plantaardig.
Die transitie is volgens Arensman in een land als Nederland, waar de gevestigde belangen van een enorme voedselindustrie zwaar wegen, nog niet zo eenvoudig. Arensman roept de overheid op om duurzame initiatieven langdurig te ondersteunen. Investeerders wijst hij op de afweging tussen hoge rendementen en het maken van impact. “Als je snel geld wil verdienen, kun je beter in bitcoin stappen. Maar als je de toekomst van je kinderen en kleinkinderen belangrijk vindt, moet je misschien andere keuzes maken.”
Partners voor kennis en expertise
Vervolgens vertelt Daan Looman, Investment Director van Startupbootcamp over Bold 2. In dit Startup Accelerator-programma zijn maar liefst 300 startende ondernemingen verzameld. Het mandje is verdeeld over een tiental thema’s en de startups zijn geselecteerd op groeipotentie met behulp van AI, vertelt Looman.
Na de eerste IPO van een fonds met bedrijven gericht op Sustainable Development Goals, volgt nu een nieuw fonds met de focus op tien sectoren met een groot groeipotentieel. Investeren kan al vanaf 100 euro. Maar vanaf een ton bereik je de felbegeerde status van pro-investeerder en strategische partner. En om dat soort mensen zit het fonds te springen, zegt hij: “We richten ons op het uitbreiden van ons netwerk. Dat draait niet alleen om geld maar ook om de kennis en expertise die we kunnen delen.”
De hele wereld in een ijsbad
De tweede pitch is van de hand van Chiel Kraai, een jonge ondernemer die eerder zijn sporen verdiende met hottubs. Hij gaat het nu proberen met qua temperatuur het omgekeerde: de Icetubs. Kraai vertelt hoe hij zelf werd gegrepen door de helende werking van koudwatertherapie. Na een ontmoeting met Iceman Wim Hof besloot hij als eerste een innovatieve Icetub te ontwikkelen. “We hebben op alles gelet: van onderhoud en repareerbaarheid tot vervoer.”
Meer weten over de pitchende bedrijven tijdens het zevende Angel Café? Meld je dan aan voor de Deep Dives van RTL Z, op 26 maart. Kijk gratis mee!
Het resultaat is een met ijs gevulde tobbe voorzien van koelelementen. Zo kan iedere particulier straks in de eigen tuin of op het balkon de dag beginnen met een verkwikkend ijsbad van drie minuten. Kraai wil gelijk de wereld veroveren met vestigingen in de LA en Singapore. “Onze missie is: de hele wereld in een ijsbad stoppen.” Het ijsbad is voorzien van een aan slimmigheidje: voor de filters die geregeld vervangen moeten worden, moet de klant telkens bij Icetubs aankloppen.
Team Rico is veeleisend
Dé ondernemer die te gast is in dit zevende Angel Cafe is atleet, acteur, ondernemer, investeerder en personal brand Rico Verhoeven. Aan Ruud Hendriks vertelt hij welke lessen hij heeft geleerd als ondernemer. Soms doen mensen zich anders voor dan ze zijn. En daar kom je dan pas te laat achter. “Van die fouten leer je. Maar dat is niet altijd te voorkomen.”
Rico Verhoeven vertelt over het ondernemerschap en zijn start-up Icetubs
Hoe hij zichzelf omschrijft? Betrouwbaar maar vooral ook wederkerig: wat geef je en wat krijg je ervoor terug. Maar de ervaring is dat als je hard werkt je meestal wel iets terugkrijgt. Wilskracht en zelfvertrouwen zijn doorslaggevend. Maar Team Rico is wel veeleisend. “Ik verwacht van de mensen om me heen hetzelfde als ik van mezelf verwacht.”
Verhoeven investeert toevallig ook in de hiervoor gepitchte Icetubs. Als hij zegt dat hij verwacht dat dit een wereldwijd succes gaat worden, dan klinkt er wat gelach uit de zaal. Verhoeven reageert nuchter: “Mensen moesten ook lachen toen ik als jong ventje zei dat ik wereldkampioen kickboxen ging worden. En kijk eens wat er gebeurd is?”
Aandeelhoudervergadering én bierfestival
Tot slot is de derde pitch in handen van Michel Ordeman, head of church van de Jopenkerk en oprichter van het grootste craftbiermerk van Nederland, Jopen Bier uit Haarlem. Met bijna dertig jaar ervaring en 170 medewerkers kan je Jopen geen startup meer noemen. Toch staat Ordeman hier om geld op te halen. Investeringen van in totaal 2,5 miljoen zijn nodig om een viertal vernieuwingen door te voeren.
Als eerste wil hij meer Jopen in blik. Hiervoor moet een dure afvullijn worden gebouwd. Daarnaast moet de Jopenkerk zelf gemoderniseerd en verduurzaamd worden. Verder wil hij een twintigtal zelftappunten met membership card installeren. En tot slot dient er een nieuwe lijn non-alcoholische bieren te worden ontwikkeld.
Waarom Jopen niet gewoon naar de bank stapt, vraagt Marleen. Ordeman gelooft in het Brew Dog model: je klanten zijn dan ook je investeerders en eens per jaar organiseer je een aandeelhoudersdag Ordeman: “Aandeelhoudersvergaderingen met ‘the crowd’ die al snel uitgroeien tot een enorm bierfestival. Dat willen wij ook.”
Meer weten over de pitchende bedrijven tijdens het zevende Angel Café? Meld je dan aan voor de Deep Dives van RTL Z, op 26 maart. Kijk gratis mee!